torstai 20. joulukuuta 2018

Luukku 20: Joululahjoja

Olen tehnyt pienestä pitäen joululahjoja itse. Jo noin kuusi tai seitsemän vuotiaana neuloin omasta mielestäni hienoja lahjoja kaikille sukulaisille. Muutama pisto punaisella langalla keltaiselle kukkakankaalle ja vautsi vau. En kyllä oikein tiedä mitä olivat olevinaan mutta muistan vieläkin sen tunteen, että olin ihan itse tehnyt ja saatoin antaa ne lahjaksi eteenpäin. Olin tosi ylpeä itsestäni. Sen jälkeen lahjat ovat tuosta kehittyneet ja välillä olleet oikein onnistuneita ja toisinaan sitten kaikkea muuta kuin onnistuneita. Aina se ajatus ei toteutuneena olekaan ollut ihan sitä mitä kuvitteli. Vuosien varrella näitä itse tehtyjä lahjoja on kertynyt melkoinen määrä.


Nykyään aika ei riitä lahjojen tekoon samalla tavalla kuin ennen. Eikä lahojen hankinta ole ajan myötä muuttunut yhtään helpommaksi. En halua ostaa mitään turhaa ja lahjan pitäisi olla saajalleen mieluisa, hyödyllinen ja ehkä vähän "ylellinen" sellainen mitä ei itse raaskisi hankkia. Paljon vaatimuksia, monta lahjan saajaa ja rajallinen budjetti. Ei helppo yhdistelmä. Tänä vuonna olen mielestäni ainakin näin etukäteen onnistunut a) hankkimaan/tehnyt tosi kivoja lahjoja b) pysynyt budjetissa ja c) tehnyt hankinnat ajoissa ilman stressiä. Kerrankin ainakin näin etukäteen olen kaikkiin lahjoihin todella tyytyväinen.

 


Täällä blogissa vilahti viime vuonna yksi lahja ja tänä vuonna päätin myös näyttää etukäteen yhden lahjan. Tämä lahja tuli kuvattua ihan siksi, että sen joulusukan lisäksi olen tehnyt nyt myös elämäni ensimmäiset neulotut villasukat ja pitihän ne ehdottomasti saada ikuistettua kuviin. Ja se tunne mitä koin silloin ensimmäisten itse tekemieni lahjojen kanssa on kyllä näiden villasukkien myötä koettu uudestaan. Olen todella ylpeä näistä sukista, niistä tuli juuri niin hienot kuin kuvittelin. Ainut pieni miinus on koko, joka on vähän reilu. Ekoissa sukissa en osannut soveltaa ja luotin täysin ohjeeseen. Vaikka käsialani on aika tiukka, tuli sukista aika reilut. Koko on siis lahjan saajalle iso mutta onneksi näin päin. Kai näille joskus tulee käyttöä.. toivottavasti.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti